We noemen hem Shandor(kort Shan), op zon- en feestdagen Chien d’Or. Zijn vachtje neigt ook naar goud en van karakter is hij soms onpeilbaar, maar zachtaardig en lief, bovendien uiterst gevoelig en wijs.

Shan’ is het hondje dat ik voor mijn ouders vond toen hun o zo dierbare Nova Scotia Retriever Bonny Lass te vroeg overleed. Een huis zonder hond wordt levenloos geacht in onze familie. Er zijn altijd één of meer honden geweest.

Mijn ouders waren al wat op leeftijd toen Bon kwam, maar nog wat meer aan de bejaarde kant toen wij haar moesten missen. Daarom richtte ik mijn zoektocht destijds op een volwassen, middelgrote hond.

Vandaag de dag kan je helaas kiezen uit vele “coronahonden”, maar destijds was het niet zo eenvoudig een geschikte makker te vinden. Over één ding waren we het eens, het moest geen reu worden, geen buitenlands hondje en niet te klein. En zo kwam Shandor met zijn kwispelstaartje in ons leven. Hij is een reu, Roemeen van geboorte (gered uit een bedroevend assiel) en klein van stuk.

En al heeft hij nog altijd puntjes van aandacht, we hebben enorm geboft met deze kleine vent. Wat hij mij vooral leert is geduld oefenen, want Shan is ook een kunstenaar. Dit uit zich in de vorm van zijn markeergedrag. Daarin gaat hij duidelijk niet over één nacht ijs.

Als hij een boom wil zegenen met zijn vloeibare creatie, gaat daar een uitgebreid ritueel aan vooraf. Ten eerste moet de boom vanuit de juiste hoek benaderd worden. Vervolgens besnuffelt hij het natuurobject met verschillende technieken. Zijn neusje verraadt jaren lange ervaring hierin.

Uitgesnuffeld neemt hij eerst een aantal posen aan om te kijken of zijn straalwerkje wel op de juiste hoogte en breedte zal landen. Dat vergt nogal extra tijd. Zo bepaalt hij zo de juiste compositie, richting, invalshoek, bedekking van het oppervlak, hoeveelheid aan vloeibaar materiaal en duur van zijn productie, intensiteit van kleur en geur.

Maar dan zijn we er nog niet. Het kunststuk moet nog een keer uitgebreid gecontroleerd worden. Is het nog niet naar zijn zin, dan herhaalt hij het hele proces nog maar eens. Perfectionisme is hem zeker niet vreemd.

Als u zich bedenkt wat we op de Veluwe wonen. Waar heel veel bomen staan… Geduld dus. Maar ik begrijp hem wel. Wat dat betreft werken we op dezelfde manier, alleen met ander materiaal. En een handtekening achterlaten is belangrijk heb ik geleerd. Zeker als je goud in je naam en karakter hebt.

 

A Pee of Art

 

We call him Shandor(Shan for short), on Sundays and public holidays Chien d'Or. His fur also craves gold and his character is sometimes unfathomable, but gentle and sweet, and also extremely sensitive and wise.

 

Shan’ is the little dog I found for my parents when their oh so dear Nova Scotia Retriever Bonny Lass died prematurely. A house without a dog is considered lifeless in our family. There have always been one or more dogs.

My parents were already a bit older when Bon came, but a bit more on the elderly side when we had to miss her. That's why I focused my search on an adult medium-sized dog. Unfortunately, you can now choose from many “corona dogs”, but at the time it was not so easy to find a suitable companion.

 

We agreed on one thing, it should not be a male, not a foreign dog and not too small. And so, Shandor came into our lives with his wiggly tale. He is a male, Romanian by birth (saved from a saddening shelter) and small in stature. And although he still has areas of attention, we are very lucky to have this little guy.

 

What he teaches me most of all is to practice patience, because Shan is also an artist. This is reflected in the form of his marking behavior. He clearly does not take this lightly. If he wants to bless a tree with his liquid creation, an extensive ritual precedes this.

 

First, the tree must be approached from the right angle. He then sniffs the natural object with different techniques. His nose betrays years of experience in this. He then first takes a number of poses to see whether his beam will land at the correct height and width. That takes quite a bit of extra time.

 

Ultimately, he determines the correct composition, direction, angle of approach, surface coverage, amount of liquid material and duration of his production, intensity of color and smell. But we're not there yet. The piece of art must be thoroughly checked again. If it is still not to his liking, he repeats the whole process again. Perfectionism is certainly no stranger to him.

 

And if you think about that we live on the Veluwe. Where there are many trees... So patience. But I do understand him. In that respect we work in the same way. Only different material. And I have learned that leaving a signature is important. Especially if you have gold in your name and character.